J
I
K
A
B

اخبار و رويدادها
12 آبان 1398 13:55:44
برگزاري چهارمين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مركزي

چهارمين جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مركزي با حضور آقازاده استاندار مركزي ، رقيه يادگاري رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، زنديه وكيلي و اكرمي معاونين هماهنگي امور عمراني و سياسي و امنيتي اجتماعي استانداري،فرمانداران شهرستانهاي اراك، آشتيان ، محلات و كميجان، شهردار و رئيس شوراي اسلامي كلانشهر اراك و مديران دستگاههاي اجرايي عضو شوراي مذكور برگزار شد

 

استاندار مركزي در اين نشست اظهار كرد: طرح ۵۸ متري اراك در شوراي عالي معماري و شهرسازي ايران طي فرآيندي طولاني در ۲ ماه گذشته حذف شد و پيشنهاد طرح جايگزين از سوي استان مركزي ارايه شد كه در اين مدت دستگاه‌هاي مرتبط طرح مطالعاتي لازم را انجام داده و به اجراي طرح تعريض معبر ۲۴ متري رسيدند.

آقازاده اظهار داشت: با تصويب اين طرح در شوراي توسعه و برنامه‌ريزي استان كليات آن به شوراي عالي شهرسازي ارجاع مي‌شود.

وي افزود: در راستاي اجراي اين طرح بايد ۲۰۰ پلاك مسير تعريض و ۴۵ پلاك تخريب شود و اجراي اين طرح كف و حداقل انتظارات شهر اراك به عنوان جايگزين ۵۸ متري است.

استاندار مركزي بيان كرد: شهرونداني كه املاكشان در محدوده اجرايي طرح ۵۸ متري قرار داشت ۱۸ سال ابا فراز و نشيب و بلاتكليفي مواجه بودند تا بالاخره اين طرح حذف شد و به‌طور قطع در اين محدوده شمار واحدهاي مسكوني و تجاري در سال‌هاي آتي افزايش مي‌يابد و مشكل ترافيك در اين مسير جدي خواهد بود.

استاندار مركزي اضافه كرد: اجراي طرح تعريض معبر ۲۴ متري تا حدي مشكلات ترافيكي را حل مي‌كند اما كاربري آن در حد تمامي مشكلات نيست و بايد براي اجراي اين طرح نيز همه تلاش‌ها به كار گرفته شود.

معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري مركزي در اين نشست گفت: طرح تعريض يك معبر موضوعيتي در حد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه ندارد و بايد طرح‌هاي جامع شهري در اين شورا بررسي شود.

بهروز اكرمي افزود: شهرداري متولي اجراي طرح‌هاي تفضيلي است و طرح جامع نبايد وارد جزئيات شبكه معابر شود و مشاور طرح جامع حمل و نقل و ترافيك بايد در اين راستا ورود كند.

وي بيان كرد: طرح تفضيلي و طرح حمل و نقل ترافيك در عرض يكديگر قرار دارند و در طول هم نيستند.

معاون عمراني استانداري مركزي در ادامه اين نشست گفت: طرح ۵۸ متري اراك يكي از موارد مهم در شاكله طرح جامع تفضيلي اراك بود كه پس از ۱۸ سال، اجرا نشد.

مهدي زنديه‌وكيلي افزود: در راستاي اجراي طرح جامع، محدوده، حريم و شبكه‌ها بررسي مي‌شود و طرح جامع برنامه توسعه ۱۰ ساله يك شهر است.

وي بيان كرد: اراك براي توسعه ۲۰ سال آينده خود طرح چشمگيري ندارد و طرح تعريض ۲۴ متري نمي‌تواند جايگزيني براي طرح ۵۸ متري باشد.

مديركل دفتر فني استانداري مركزي هم در اين نشست گفت: طرح‌هاي توسعه و عمران بلند مدت است و شهر اراك در طول ۱۰ سال گذشته با تحولات زيادي همراه بوده اما با اين وجود افزايش محدوده اين شهر در شوراي عالي پذيرفته نشده است.

«حميدرضا نوازني» افزود:  از سال ۸۱ تاكنون طرح تجديدنظر هم براي شهر اراك ارايه نشده است و بسياري از كاربردهاي عمومي محقق نشد و روي كاغذ مانده است.

وي بيان كرد: طرح ۵۸ متري توجيه فني لازم را داشت اما پس از ۱۸ سال حذف شد و اين طرح عمليات شرياني شرق به غرب  در كلان‌شهر اراك بود و انتظارهاي طرح ۵۸ متري را نمي‌توان از تعريض معبر ۲۴ متري داشت و قابل مقايسه با آن طرح نيست.

مديركل دفتر فني استانداري مركزي ادامه داد: مطرح كردن طرح تعريض ۲۴ متري در حد و اندازه شوراي برنامه‌ريزي نيست و بايد اين طرح در كميته فني مورد بحث و نظر قرار بگيرد.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان مركزي هم در اين نشست گفت: حل مشكلات ترافيكي شهر اراك از چالش‌هايي است كه اگر با قوت براي آن طرحي اعمال نشود در آينده نه چندان دور معضلات جدي را به بار مي‌آورد.

«رضا ميرزايي» اظهار داشت: با اقدام‌هاي مختلف بخش زيادي از آلاينده‌هاي شهر اراك در سال‌هاي اخير كاهش يافته و تنها علت اصلي آلودگي هواي اين شهر در حال حاضر ذرات معلق كمتر از ۲ و نيم ميكرون و مربوط به دود خودروها است.

فرماندار اراك نيز گفت: به نظر مي‌رسد كساني كه براي طرح جامع شهر اراك تصميم‌گيري كرده‌اند، شناختي به اين شهر نداشته‌اند و اين شهر از اجراي يك طرح جامع كارشناسي شده به يك معبر رسيده‌ است.

«حسين بختياري» افزود: اجراي نشدن طرح ۵۸ متري، لطمه‌هاي زيادي به شهر اراك زد و مشكل ترافيكي اين شهر به شدت بر روان شهروندان تاثير گذاشته‌ است.

وي بيان كرد: طرح ۵۸ متري بايد به گونه‌اي اجرا مي‌شد تا هم خواسته ساكنان در مسير اين طرح تامين مي‌شد و هم نيازهاي شهر اراك ديده مي‌شد.

فرماندار اراك تاكيد كرد: تعريض معبر ۲۴ متري ممكن است تا حدي مشكل ترافيكي را در اين مسير روان‌تر كند اما به‌هيچ عنوان نمي‌تواند گره‌گشاي مسايل حمل و نقل شهري باشد و جايگزين ۵۸طرح  متري شود.

شهردار اراك نيز در ادامه اين نشست گفت: طرح تعريض معبر ۲۴  متري براي بررسي كارشناسي و ترافيكي به شهرداري اراك داده نشده است و اجراي هر طرح در دنيا بايد ارزيابي‌هاي لازم فني، ترافيكي، اجتماعي، زيست‌محيطي و ساير موارد را به همراه داشته باشد.

«محمدكريم شفيعي» افزود: مطالعات ترافيكي بايد دانش‌محور و بر اساس الگوي علمي باشد، طرح جامع حمل و نقل و ترافيكي شهر اراك تهيه و تصويب شده و تمام مباحث شهرسازي و زيربنايي در آن ديده شده كه چند مورد آن نياز به اصلاح داشت و بايد محدوده خدماتي به حريم شهر اضافه مي‌شد.

وي بيان كرد: طرح جامع ترافيك شهر اراك بايد در خصوص اجراي طرح تعريض ۲۴ متري تصميم‌گيري كند.

در نشست شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان مركزي در اصلاحات پيشنهادي طرح جامع شهر اراك، اصلاح طرح تفضيلي محلات و آشتيان مصوب شد و مقرر شد ملاك اجراي طرح‌هاي شهري در شهرهاي زير ۵۰ هزار نفر استان با تصويب شوراي برنامه‌ريزي و توسعه صورت گيرد.


Powered by Tetis PORTAL